رفع ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

ورم سینه بعد از عمل کوچک کردن سینه در خانم ها، یکی از عوارض شایع این جراحی می باشد که موجب ایجاد ناراحتی در بیمار می شود. برای این که از ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی پیشگیری کرد، باید توصیه های پزشک را انجام داده تا موجب از بین رفتن درد و ورم در مدت زمان کوتاه شد.

افرادی که دارای سینه های بزرگ و نامناسب دارند، به مرور زمان دچار دردهایی در نواحی گردن و کمر می شوند.این عمل به این افراد کمک می کند که سینه های سبک تر، زیباتر و  کوچک تر داشته باشند. طی این عمل چربی های اضافی، غده و پوست اضافی برداشته می شود، نوک سینه کوچک و لیفت می شود، شکل بافت سینه تغییر پیدا می کند و خوش فرم می شود.

این عمل با توجه به شرایط جسمانی مراجعه کننده ها، 2 تا 3 ساعت طول می کشد. در این عمل چند برش در سینه ایجاد می شود که تعداد و نحوه ی اعمال برش ها با توجه به اهداف عمل متفاوت می باشند.اگر ورم ایجاد شده بعد از عمل ، به دلیل تخریب بافت های عصبی و یا خونریزی های داخلی نباشد، قطعا بعد از یک هفته از بین خواهند رفت. در ادامه به بررسی مواردی که موجب رفع ورم سینه بعد از این جراحی می شود، خواهیم پرداخت.

ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستي

ورم سینه بعد از این عمل جراحی ، با بهبود بافت و عضله ها به اوج خود خواهد رسید. ورم سینه ممکن است در اواخر هفته ی اول شروع به فروکش کردن نماید، ولی احتمال بروز آن  بعد از 6 تا 12 ماه قبل از مشاهده ی نتیجه ی کامل و نهایی عمل وجود دارد. در این مدت زمان بیمار باید از فعالیت های شدید بدنی خودداری نموده و ماجراجویی های خود را به شدت محدود نماید.

مدت زمان ورم در افراد گوناگون، به شکل های مختلف می باشد. درد ایجاد شده در ناحیه ی سینه طبیعی بوده و در مدت 2 هفته به تدریج درد ایجاد شده تسکین پیدا خواهد کرد. البته برای رفع درد بیمار می تواند از مسکن هایی که پزشک تجویز کرده است استفاده نماید.

در برخی از بیماران اکثر ورم ها طی 7 تا 10 روز بعد از عمل ناپدید می شوند. به این صورت که بیمار می تواند در عرض 2 تا 4 هفته به روال عادی زندگی خود باز گردد. در هفته ی اول بهبودی ممکن است برخی از بیماران در قسمت های قفسه ی سینه و یا پاهای خود تورم داشته باشند.

این موضوع اصلا نگران کننده نبوده و به مرور زمان برطرف خواهد شد. دلیل ایجاد ورم در این نواحی به خاطر این است که گرانش باعث حرکت آن به سمت پایین می شود.

مواردی که موجب کاهش ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی می شود

3 راهکار برای کاهش ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستي

ورم سینه بعد از عمل ، کاملا رایج بوده و ممکن است 6 تا 9 ماه طول بکشد تا عمل نتیجه ی خود را به صورت کامل نشان دهد. برخی مواردی وجود دارند که با رعایت آن می توان موجب کاهش ورم سینه بعد از عمل شد.این موارد به شرح زیر هستند:

1. نوشیدن مایعات زیاد

باید بیمار بعد از عمل به خوبی هیدراته بماند. بیمار می تواند با مصرف روزانه دو لیتر آب یا بیشتر بدن خود را هیدراته نگه دارد. برخی از افراد بر این باور هستند که نوشیدن مایعات زیاد موجب بدتر شدن ورم بعد از عمل می شود.

نوشیدن مایعات زیاد بعد از جراحی کوچک کردن سینه

2. خوردن رژیم غذایی سالم و متنوع

برای رفع ورم سینه بعد از عمل ، بیمار باید به یک رژیم غذایی سالم و متنوع پایبند باشد. به این صورت که رژیم غذایی سالم و متعادل به دلیل مواد مغذی که دارد، به بیمار کمک می کند تا کبودی و تورم بعد از عمل به دلیل افزایش ترمیم بافت کاهش پیدا کند. رژیم غذایی که سرشار از فیبر، آهن، پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی باشند، موجب ترمیم عضلات و پوست آسیب دیده شوند.

همچینی بخوانید: بعد از عمل جراحی کوچک کردن سینه چی بخوریم؟

3. بی تحرک نبودن

بعد از جراحی باید استراحت کافی داشته باشید، هنگامی که بیمار احساس راحتی کند، می تواند پیاده روی را شروع نماید. یکی دیگر از مواردی که موجب رفع ورم سینه بعد از عمل می شود، این است که برای تحریک گردش خون باید فعال بمانید. بیمار بعد از عمل باید بدن خود را فعال نگه دارد، یعنی بعد از جراحی هر روز بدن خود را حرکت دهد.

این کار می تواند به کاهش ورم سینه بعد از عمل و همچنین کاهش خطر ایجاد لخته خون کمک کند. به همین خاطر سعی کنید هر روز یک پیاده روی کوتاه داشته باشید، ولی سعی کنید فعالیت شدید نداشته باشید.

بی تحرک نبودن بعد از جراحی کوچک کردن سینه

سایر نکات راجب کاهش ورم سینه بعد از عمل

1.آنتی اکسیدان طبیعی

برای رفع ورم سینه بعد از عمل، بیمار باید مواد غذای غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین مصرف نماید. غذاهای غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها شامل انواع میوه ها مانند خرما، انگور، توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و سبزیجات مانند کلم پیچ و کلم قرمز، اسفناج، هویج، چغندر، سیب زمینی شیرین می باشد.

2.رعایت نکات بهداشتی

از آن جایی که عفونت یکی از عوامل ایجاد تورم و درد بعد از جراحی می باشد، با تعویض پانسمان و رعایت نکات بهداشتی می توان تورم ناشی از عفونت در زخم ها را کنترل کرد. آنتی بیوتیک ها هم از ایجاد عفونت بعد از عمل جلوگیری می کند. با مصرف منظم آنتی بیوتیک های تجویز شده بیمار می تواند از بروز عفونت جلوگیری به عمل آورد.

3.استفاده از کمپرس آب سرد

یکی دیگر از روش های رفع و کاهش ورم سینه، استفاده از کمپرس آب سرد می باشد. البته استفاده از کمپرس آب سرد تنها در دو الی سه روز ابتدایی پیشنهاد داده می شود. با قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی نواحی دارای تورم و درد می توان تا حد زیادی موجب کاهش میزان ورم و درد موجود در آن قسمت شد.

استفاده از کمپرس آب سرد

4.دستان خود را بالای سرتان نبرید

بیمار باید تا بهبودی کامل دست های خود را بلند نکند. در کنار کارهای روزمره و ورزشی که انجام می دهد، باید چیزهای سنگین بلند نکند. همین طور بیمار باید به هیچ عنوان دست های خود را بالای سر خود نبرد.

مراقبت های بعد از جراحی کوچک کردن سینه

بعد از عمل، بیمار باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نماید. برای جلوگیری از ورم سینه ، بیمار باید از خوابیدن به شکم، پوشیدن لباس های تنگ، بلند کردن اشیای سنگین و خم شدن خودداری نماید.

داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کند تا موجب جلوگیری از هرگونه درد و یا ناراحتی ناشی از جراحی شود. هنگام مصرف داروهای مسکن، بیمار باید از مصرف هرگونه مکملی که می تواند تعادل مایعات بدن را مختل کند، خودداری نماید.

مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهد. نمک موجب می شود که بدن آب را حفظ کند و این موضوع می تواند تورم را بدتر کند. به همین خاطر بیمار بهتر است بعد از جراحی مصرف نمک را کمتر کند. البته کم کردن مصرف نمک به معنای حذف کامل آن نمی باشد. چون اگر نمک به طور کامل از رژیم غذایی حذف شود، می تواند بیمار را به وضعیت خطرناکی به نام هیپوناترمی مبتلا کند.

بیمار باید بعد از عمل از مصرف غذاهای فراوری شده مانند غذاهای کنسرو شده به همراه چیپس و دیگر تنقلات خودداری نماید. از دستکاری زخم ها و نواحی جراحی شده باید کاملا خودداری شود. به هیچ عنوان نباید به نواحی جراحی و محل زخم فشار وارد شود.

در طول روز آب کافی نوشیده  و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر شود. مایعات با دفع مواد اضافی و گردش خون بهتر موجب کاهش ورم سینه می شود.

همچنین بخوانید: بررسی مراقبت های بعد از جراحی کوچک کردن سینه

استفاده از سوتین طبی و ماساژ سینه برای کاهش ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستي

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کاهش ورم سینه، ماساژ سینه و استفاده از سوتین طبی می باشد. ماساژ سینه بعد از یک هفته که درد ناحیه ی جراحی شده کم تر می شود، توصیه می شود. ماساژ را می توان تا سه ماه بعد از عمل و در فواصل زمانی تعیین شده انجام داد.

ماساژ سینه موجب کاهش احتمال تشکیل کیست هایی که ممکن است بعد از عمل ایجاد شوند، می شود. همین طور ماساژ سینه موجب خروج سریع مایعات لنفاوی و کاهش ورم سینه می شود.

یکی دیگر از روش های کاهش ورم سینه بعد از جراحی، استفاده از سوتین طبی می باشد. سوتین طبی به دلیل طراحی خاصی که مطابق با ساختار و آناتومی سینه دارد، به راحتی می تواند با ارگونومی بدن سازگار باشد. الیاف به کار رفته در این سینه به گونه ای طراحی شده است که در زمان حرکت بدن از سینه ها حمایت می کند.

به این صورت که با حفظ حرکات سینه موجب تا حد مطلوب درد را تسکین می دهد. در زمان حرکات بدنی، الیاف بافتنی سوتین طبی، سینه ها را ماساژ داده و از بهبودی سینه ها حمایت می کند. از طرف دیگر فشاری که سوتین طبی به سینه وارد می کند، موجب کاهش ورم سینه خواهد شد.

استفاده از سوتین طبی و ماساژ سینه برای کاهش تورم

خدمات جراحی زیبایی سینه دکتر ناصر یاهو

ماموپلاستی یکی از جراحی های رایج برای زیبایی اندام است. امروزه شاهد این موضوع هستیم که افراد بیش از هر موقع دیگری به زیبایی ظاهری و همچنین خوش فرمی اندام خود اهمیت زیادی می دهند. بعضی از خانم ها به دنبال پروتز سینه و افزایش حجم سینه هایشان هستند تا زیباتر به نظر برسند.

دکتر ناصر یاهو بیش از ۲۷ سال سابقه درخشان در انجام جراحی های زیبایی و چاقی نظیر پیکرتراشی ، اسلیو معده و سایر انواع عملهای زیبایی می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با دکتر می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس گرفته و از خدمات ایشان بهره مند شوید.

خدمات ماموپلاستی دکتر ناصر یاهو

منبع: kevinbrennermd