آشنایی با عمل اسلیو معده سریعترین روش لاغری با شرایط ویژه

در این بخش با دکتر یاهو جراح حاذق اسلیو معده آشنا خواهید شد، شرایط پرداخت هزینه جراحی توضیح داده خواهد شد، ویدیو رضایت بیمارانی که توسط دکتر یاهو تحت عمل اسلیو معده قرار گرفته اند را خواهید دید و در انتها توضیحاتی در مورد عمل اسلیو معده برای افرادی که با این روش جراحی آشنا نیستند آورده و به سوالات پرتکرار بیماران پاسخ خواهیم داد.

لیست محتوا

رزومه دکتر یاهو، جراح چاقی

دکتر ناصر یاهو جراح اسلیو معده
  • ۲۷ سال سابقه حرفه ای
  • فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دوره لاپارسکوپی پایه در دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دوره لاپاراسکوپی چاقی (Bariatric) در دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دوره جراحی پلاستیک و زیبایی و ترمیمی در بیمارستان امام حسین
دکتر ناصر یاهو جراح اسلیو معده

شرایط ویژه برای بیماران عمل اسلیو معده

با وجود عدم ثبات در قیمت دلار و تجهیزات مصرفی در عمل جراحی اسلیو معده، دکتر یاهو به عنوان یکی از باتجربه ترین جراحان چاقی در تهران تصمیم گرفتند جهت رفاه حال بیماران و همدلی با هموطنان عزیز در شرایط کنونی امکان انجام عمل اسلیو معده به صورت اقساطی را محیا کنند.

بیمارانی که از مشکل چاقی حاد رنج می برند و کیس جراحی چاقی هستند، در صورتی که مشکل مالی دارند می توانند این مورد را با دکتر یاهو در جلسه مشاوره مطرح کنند و شرایط عمل اسلیو معده اقساطی را جویا شوند.

این شرایط بسیار آسان، با توجه به شرایط هر بیمار و توافقی بوده و به هیچ وجه اهداف سودجویانه ندارد هدف ما صرفا کمک به بیماران است.

پاسخ سوالات عمل اسلیو معده

در میان روش‌های درمانی مختلف، جراحی‌ های باریاتریک، به‌ویژه اسلیو معده، به‌عنوان رویکردی کارآمد و امیدوارکننده در جهت کنترل و درمان این معضل پیچیده مطرح شده‌اند. عمل اسلیو معده یک نوع جراحی چاقی است که در آن حدود 70 درصد از معده برداشته می‌شود. این کار با ایجاد یک کیسه کوچک در طول معده انجام می‌شود. کیسه معده باقی‌مانده بسیار کوچک است و به فرد کمک می‌کند تا سریع تر احساس سیری کند و کمتر غذا بخورد. 

ویدیو رضایت و تجربه عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده زیر نظر دکتر ناصر یاهو

نیاز به مشاوره دارید؟ هم اکنون با ما تماس بگیرید.

عکس قبل و بعد از اسلیو معده دکتر یاهو

عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده که به آن اسلیو گاسترکتومی نیز گفته می‌شود، یک روش جراحی چاقی است. کلمه‌ی «گاسترکتومی» به معنای برداشتن قسمتی یا تمام معده است که بخش بزرگی از معده‌ی شما را برمی‌دارد و یک قسمت باریک به شکل موز به جا می‌گذارد. کاهش حجم معده به کاهش کالری و کاهش سیگنال‌های گرسنگی کمک می‌کند. این جراحی برای کمک به کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی شدید و غیر قابل کنترل ارائه شده است.  

انواع عمل اسلیو معده

جراحی‌ های کاهش وزن، به‌ویژه جراحی‌ اسلیو معده، روش‌های پزشکی تخصصی هستند که به منظور کمک به افراد مبتلا به چاقی مفرط در کاهش وزن و بهبود شرایط مرتبط با چاقی انجام می‌شوند. این عمل‌ها شامل تغییرات فیزیکی و کاهش حجم در سیستم گوارشی هستند که با هدف کاهش ظرفیت معده و تغییر مسیر جذب مواد غذایی صورت می‌پذیرند. در حال حاضر بر اساس شرایط بیمار چندین نوع عمل اسلیو انجام می شود.

جراحی کاهش وزن اسلیو معده (گاسترکتومی اسلیو)

این عمل جراحی، که به عنوان گاسترکتومی اسلیو شناخته می‌شود، یکی از روش‌های رایج جراحی چاقی در دنیا است. در این روش، حدود ۸۰٪ از حجم معده برداشته شده و بخش باقی‌مانده به شکل لوله‌ای در می‌آید که اندازه‌ای شبیه به یک موز دارد. این تغییرات ساختاری باعث می‌شود تا شما در هر وعده غذایی کمتر بخورید و زودتر احساس سیری کنید، همچنین میزان تولید هورمون‌های گرسنگی در معده کاهش می‌یابد که به کنترل اشتها و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

روش سوئیچ دوازدهه (BPD-DS)

 این روش، که یک نسخه پیشرفته‌تر از روش قبلی محسوب می‌شود، ترکیبی از گاسترکتومی اسلیو با جراحی عمل بای پس روده‌ ای است. در این جراحی، بخش اعظم روده کوچک دور زده می‌شود (حدود ۷۵٪)، که تولید هورمون‌های گرسنگی در روده کوچک و معده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و جذب مواد غذایی را محدود می‌کند. این ویژگی‌ها این جراحی را به یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش وزن و بهبود شرایط متابولیکی تبدیل کرده است، اما ممکن است جذب کافی مواد مغذی را برای سلامتی دشوار سازد.

جراحی حفظ پیلور روده معده (SIPS)

این روش جدیدتر، که گاهی اوقات به نام Loop Duodenal Switch یا SADI-s شناخته می‌شود، نسخه اصلاح شده‌ای از سوئیچ دوازدهه اصلی است و با هدف کاهش عوارض طراحی شده است. این جراحی با انجام گاسترکتومی اسلیو آغاز می‌شود و سپس بخش اول روده کوچک را بلافاصله پس از معده تقسیم می‌کند و در نهایت به صورت حلقه‌ای به آن متصل می‌شود، که نیاز به تنها یک اتصال جراحی دارد. این تغییرات باعث می‌شود که جذب بیشتری از مواد مغذی صورت گیرد.

چه کسانی می توانند عمل اسلیو معده را انجام دهند؟

شرایط لازم برای جراحی چاقی با تشخیص چاقی کلاس III آغاز می‌شود، به این معنا که فرد باید دارای یکی از شرایط زیر باشد:

  • شاخص توده بدنی (BMI) برابر یا بالاتر از 40؛ شاخص توده بدنی، که با توجه به نسبت قد به وزن محاسبه می‌شود، اندازه‌گیری استانداردی برای تخمین میزان چربی بدن است. نمره 40 یا بیشتر نشان‌دهنده خطر بالا برای بیماری‌های مرتبط با چاقی است و معمولا به معنای داشتن حدود 100 پوند وزن اضافی است.
  • داشتن BMI حداقل 35 به همراه دست‌کم یک بیماری مرتبط با سلامت؛ این شرایط به عنوان چاقی کلاس II در نظر گرفته می‌شود.

برای نوجوانان، معیارها کمی متفاوت است. یک نوجوان می‌تواند برای جراحی واجد شرایط باشد اگر:

  • BMI حداقل 40 داشته باشد و حداقل یک شرایط پزشکی مرتبط با چاقی را تجربه کند.
  • BMI حداقل 35 به همراه یک وضعیت پزشکی شدید و حاد مرتبط با چاقی داشته باشد.

اگرچه شاخص توده بدنی به آسانی قابل اندازه‌گیری است، ممکن است نیاز به انجام برخی آزمایش‌های پزشکی برای تأیید بیماری‌های مرتبط با چاقی داشته باشید.

فواید عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده، فواید متعددی برای سلامتی و زندگی افراد چاق دارد که می‌توان آنها را  در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاهش وزن قابل توجه و پایدار؛ جراحی تنها درمانی است که برای چاقی کلاس III در دراز مدت موثر بوده است.
  • کاهش هورمون های گرسنگی و بهبود متابولیسم؛ جراحی تنها درمان چاقی است که برنامه‌ریزی متابولیک بدن شما را پس از چاقی مجددا تنظیم می‌کند تا از افزایش وزن جلوگیری کند.
  • مدیریت کلسترول و قند خون؛ جراحی کاهش وزن اغلب باعث بهبود علائم دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی می شود.
  • زندگی طولانی تر و سالم تر ؛ جراحی کاهش وزن علاوه بر کاهش بیماری ها و ناراحتی های مرتبط با چاقی، در واقع می تواند عمر شما را افزایش دهد. مطالعات علمی بزرگ نشان داده است که جراحی چاقی خطر مرگ به هر علتی را تا بیش از 40 درصد کاهش می دهد.
  • افزایش احساس سیری؛ عمل اسلیو معده، حجم معده را به طور قابل‌توجهی کوچک می‌کند. در نتیجه، فرد با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند و تمایل به پرخوری او کاهش می‌یابد.
  • افزایش سطح انرژی؛ با کاهش وزن و بهبود سلامتی، افراد بعد از عمل اسلیو معده معمولا احساس انرژی و نشاط بیشتری می‌کنند.

مراحل انجام اسلیو معده چگونه است؟

عمل اسلیو معده، ناجی افراد چاق در مسیر رسیدن به تناسب اندام است. در این عمل، بخش اعظم معده به صورت عمودی جدا و به شکل لوله درآورده می‌شود. این کار با تغییرات هورمونی و محدود کردن حجم معده، به کاهش اشتها و در نتیجه لاغری چشمگیر کمک می‌کند.

مرحله اول: بیهوشی

جراح شما با تجویز داروی بیهوشی عمومی، به کاهش درد و اضطراب در طول عمل کمک می کند. در طول عمل، شما در خوابی عمیق فرو می‌روید و هیچ چیز را حس نخواهید کرد.

مرحله دوم: ایجاد برش

جراح ماهر با ظرافت تمام، برشی کوچک (حدود 1.2 سانتی‌متر) در ناحیه شکم شما ایجاد می‌کند. این برش، دروازه ورود ابزارهای جراحی به محل جراحی خواهد بود.

مرحله سوم: دمیدن گاز و ورود لاپاراسکوپ

برای ایجاد فضای کافی برای انجام عمل، جراح نوعی گاز را به شکم شما تزریق می‌کند. این کار، دید جراح را به داخل بدن شما افزایش می‌دهد و انجام عمل را با دقت و ظرافت بیشتری امکان‌پذیر می‌کند.

یک دوربین فیلمبرداری کوچک با نور (لاپاراسکوپ) از طریق برش ایجاد شده، به داخل بدن شما فرستاده می‌شود. تصاویر زنده و دقیق از اندام‌های داخلی شما، بر روی مانیتور به نمایش گذاشته می‌شود و جراح را در انجام عمل راهنمایی می‌کند.

مرحله چهارم: ایجاد برش‌های اضافی

در صورت نیاز، جراح ممکن است یک تا دو برش کوچک دیگر ایجاد کند تا ابزارهای جراحی به طور کامل وارد بدن شما شوند و عمل با سهولت بیشتری انجام شود.

مرحله پنجم: اندازه‌گیری معده

جراح با دقت، بخش باقی‌مانده از معده شما را که به “اسلیو معده” معروف است، اندازه‌گیری می‌کند. این اندازه، نقش مهمی در تعیین حجم نهایی معده و میزان کاهش وزن شما خواهد داشت.

مرحله ششم: جداسازی معده و خارج کردن

بخش جدا شده با استفاده از منگنه‌های جراحی، جراح بخش اعظم معده شما را جدا می‌کند. این کار، حجم معده را به طور قابل‌توجهی کوچک کرده و به کاهش اشتها و لاغری شما کمک می‌کند. جراح با دقت، بخش جدا شده از معده را از بدن شما خارج می‌کند. این کار، از طریق برش ایجاد شده در ابتدای عمل انجام می‌شود.

مرحله هفتم: بخیه زدن

در نهایت، جراح با ظرافت تمام، برش‌های ایجاد شده را با بخیه می‌بندد و به سفر لاغری شما پایان می‌دهد.

در مقایسه با سایر روش های جراحی کاهش وزن، گاسترکتومی اسلیو یک عمل نسبتا کوتاه و ساده است. ممکن است جراح شما همچنان بخواهد که چند روز پس از آن در بیمارستان بمانید. به این ترتیب، آنها می توانند به مدیریت درد و هرگونه عوارض جانبی موقت جراحی مانند حالت تهوع کمک کنند.

دوره نقاهت عمل اسلیو معده چقدر است؟

دوره نقاهت عمل اسلیو معده چقدر است؟

دوره نقاهت عمل اسلیو معده، مانند هر عمل جراحی دیگری، شامل مراقبت‌های خاص و زمان لازم برای التیام زخم‌ها و بازگشت به فعالیت‌های عادی است. این دوره، از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایط مختلفی مانند سن، سلامت عمومی، نوع عمل و پیچیدگی آن، می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، دوره نقاهت عمل اسلیو معده به دو مرحله تقسیم می‌شود:

بستری در بیمارستان (حدود 2 تا 3 روز)

در این مرحله، بیمار تحت مراقبت‌های ویژه کادر پزشکی قرار دارد. علائم حیاتی بیمار به طور مرتب کنترل می‌شود و در صورت نیاز، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. بیمار در صورت نیاز، باید مایعات و غذای کافی از طریق لوله معده یا وریدی دریافت کند.

ریکاوری در منزل (حدود 4 تا 6 هفته)

پس از ترخیص از بیمارستان، بیمار باید مراقبت‌های لازم را در منزل انجام دهد. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

  • استراحت کافی: بیمار باید به اندازه کافی استراحت کند و از فعالیت‌های سنگین خودداری کند.
  • رژیم غذایی خاص: بیمار باید طبق دستور پزشک، رژیم غذایی مایع و کم‌چرب را دنبال کند. به تدریج، غذاهای جامد به رژیم غذایی اضافه می‌شود.
  • مصرف دارو: بیمار باید طبق دستور پزشک، داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای تجویز شده را مصرف کند.
  • مراقبت از زخم: بیمار باید به طور مرتب زخم‌های خود را تمیز و پانسمان کند.
  • معاینات دوره‌ای: بیمار باید به طور مرتب برای معاینات دوره‌ای به پزشک مراجعه کند تا روند بهبودی او بررسی شود.

اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

معده اسلیو معمولا تنها پس از تلاش های ناموفق برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی انجام می شود. به طور کلی، برای انجام جراحی معده اسلیو اگر در محدوده های وزنی زیر هستید، می توانید با یک جراح مشورت کنید

  • شاخص توده بدنی (BMI) شما 40 یا بالاتر است (چاقی شدید)
  • BMI شما 35 تا 39.9 (چاقی) است و شما یک مشکل سلامتی جدی مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دارید.
  • در برخی موارد، اگر BMI شما 30 تا 34 باشد و مشکلات سلامتی مرتبط با وزن جدی داشته باشید، ممکن است برای انواع خاصی از جراحی کاهش وزن واجد شرایط باشید.

اقدامات قبل از عمل اسلیو معده چه هستند؟

در هفته‌های منتهی به عمل جراحی، ممکن است از شما خواسته شود که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کنید و مصرف دخانیات را متوقف کنید. سیگار بر بهبودی شما پس از جراحی تأثیر می گذارد. اگر سیگاری هستید، اکیدا توصیه می‌شود حداقل 4 هفته قبل از انجام عمل جراحی اسلیو معده آن را ترک کنید. درست قبل از عمل، ممکن است محدودیت هایی در خوردن و آشامیدن و داروهایی که می‌توانید، مصرف کنید داشته باشید. جراح، برای اطمینان از سلامتی کلی شما و بررسی فاکتورهای مهمی مانند کم‌خونی، دیابت، مشکلات قلبی و تنفسی، آزمایش‌ها و معاینات مختلفی را تجویز می‌کند. انجام دقیق این آزمایش‌ها و معاینات، به جراح شما در انتخاب روش مناسب عمل و پیش‌بینی عوارض احتمالی کمک می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود که در یک جلسه شرکت کنید تا در مورد جراحی و آنچه پس از آن انتظار دارید، بیشتر بدانید. برای کاهش خطر عوارض، توصیه می شود برای چند هفته قبل از عمل، رژیم غذایی بسیار محدودی داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

مراقبت‌ های بعد از عمل اسلیو معده، نقش مهمی در روند بهبودی، پیشگیری از عوارض و دستیابی به نتایج مطلوب ایفا می‌کنند.

  1. رعایت رژیم غذایی: رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در هفته‌های اول بعد از عمل، باید فقط مایعات کم‌کالری مانند آب، آبمیوه طبیعی و سوپ‌های رقیق مصرف کنید. به تدریج، با دستور پزشک، می‌توانید غذاهای جامد نرم و کم‌چرب مانند پوره سیب‌زمینی، ماهی پخته شده و مرغ بدون پوست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  2. فعالیت ورزشی: فعالیت ورزشی منظم، نقش مهمی در روند بهبودی و حفظ سلامتی بعد از عمل اسلیو معده دارد. به طور کلی، 2 تا 3 هفته بعد از عمل، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک مانند پیاده‌روی را آغاز کنید. به تدریج، با دستور پزشک، می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سنگین‌تر مانند شنا، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی را در ماه های بعد از عمل به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. پیشنهاد می شود به طور مرتب ورزش کنید و سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز، 5 روز در هفته، فعالیت ورزشی داشته باشید.
  3. مصرف مکمل‌ها: بعد از عمل اسلیو معده، ممکن است بدن شما با کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B12، آهن و کلسیم مواجه شود. به همین دلیل، پزشک شما ممکن است مصرف مکمل‌های غذایی را برای شما تجویز کند. مکمل‌های خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه مکمل‌ها و یا مصرف بیش از حد آنها خودداری کنید.
  4. مراقبت از زخم: زخم عمل اسلیو معده، به طور معمول 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا به طور کامل التیام یابد. در این مدت، باید به طور مرتب زخم خود را تمیز و پانسمان کنید و از خیس شدن آن خودداری کنید.
  5. توجه به سلامت روان: عمل اسلیو معده، می‌تواند تغییرات زیادی در زندگی شما ایجاد کند و بر سلامت روان شما نیز تاثیر بگذارد. در صورت احساس افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روحی، به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. همچنین از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا برای کنترل استرس خود استفاده کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده، نقشی اساسی در روند بهبودی، پیشگیری از عوارض و دستیابی به نتایج مطلوب ایفا می‌کند. به دلیل کوچک شدن معده و تغییرات هورمونی، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید تا از سوءهاضمه، کمبود مواد مغذی و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کنید. به طور مثال در هفته های اول بعد از عمل  فقط باید مایعات کم‌کالری مانند آب، آبمیوه طبیعی و سوپ‌های رقیق مصرف کنید. هدف از این مرحله، آشنایی معده با حجم کم غذا و جلوگیری از سوءهاضمه است. در هفته های چهارم به بعد به تدریج می توانید غذاهای نرم و کم‌چرب مانند پوره سیب‌زمینی، ماهی پخته شده، مرغ بدون پوست، تخم‌مرغ آب‌پز و ماست را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نکات مهم در مورد رژیم غذایی:

  • آهسته غذا بخورید و خوب بجوید. این کار به هضم بهتر غذا و جلوگیری از سوءهاضمه کمک می‌کند.
  • به اندازه کافی مایعات حداقل 8 لیوان روزانه بنوشید. نوشیدن مایعات کافی، برای هضم غذا، جلوگیری از یبوست و حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن ضروری است.
  • از خوردن غذاهای پرچرب، پرکالری و سرخ‌کردنی خودداری کنید. این غذاها می‌توانند باعث سوءهاضمه، اسهال و افزایش وزن شوند.
  • از نوشیدن نوشابه‌های گازدار و الکل خودداری کنید. این نوشابه‌ها می‌توانند باعث نفخ شکم و ناراحتی گوارشی شوند.
  • به حجم و تعداد وعده‌های غذایی خود توجه کنید. وعده‌های غذایی خود را به 5 تا 6 وعده کوچک در روز تقسیم کنید و از پرخوری خودداری کنید.
  • اگر بعد از خوردن غذا، احساس درد، نفخ یا ناراحتی دارید، مصرف آن نوع غذا را  موقتا متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری بعد از عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده، دریچه‌ای نو به سوی سلامتی و تناسب اندام برای افراد چاق و واجد شرایط است. اما این عمل چه تاثیری بر باروری و بارداری خواهد داشت؟ به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌ها حداقل 18 ماه بعد از عمل اسلیو معده، برای بارداری صبر کنند. زیرا در این دوره کاهش وزن سریع را تجربه خواهند کرد. این زمان به بدن شما فرصت می‌دهد تا به طور کامل به تغییرات هورمونی و فیزیکی ناشی از عمل عادت کند و ذخایر مواد مغذی خود را بازسازی کند.

قبل از اقدام به بارداری، باید با پزشک خود مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. پزشک شما وضعیت سلامتی شما را بررسی می‌کند، کمبودهای احتمالی مواد مغذی را شناسایی می‌کند و در صورت نیاز، مکمل‌های غذایی را برای شما تجویز می‌کند. در دوران بارداری، به دلیل نیاز به رشد و نمو جنین، باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. همچنین، ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی مانند ویتامین B12، آهن، فولیک اسید و کلسیم با دوز بیشتر داشته باشید.

عوارض جراحی معده و اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده می‌تواند به کاهش وزن قابل توجهی منجر شود، اما مانند هر جراحی دیگری، ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد

عوارض کوتاه مدت

  1. عفونت محل برش جراحی
  2. خونریزی داخلی پس از عمل
  3. واکنش به داروهای بیهوشی
  4. ترومبوز وریدی عمقی  (DVT)
  5. سوءهاضمه
  6. کم آبی بدن و یبوست

 

عوارض بلند مدت

  1. افتادگی پوست: بعد از کاهش وزن قابل توجه، ممکن است پوست شما در ناحیه شکم و سایر نواحی آویزان شود.
  2. رفلاکس اسید معده: رفلاکس اسید معده، زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به داخل مری باز می‌گردد و باعث سوزش سر دل می‌شود.
  3. سندرم دامپینگ: این حالت زمانی رخ می‌دهد که غذا بیش از حد سریع از معده به روده کوچک حرکت کند، که می‌تواند منجر به حالت تهوع، سرگیجه، و اسهال شود.
  4. مشکلات گوارشی: ناراحتی‌های گوارشی مانند سوزش معده، نفخ و اسهال ممکن است ادامه داشته باشد.

آیا مرگ با عمل اسلیو معده ممکن است؟

مرگ در اثر عمل اسلیو معده، یک اتفاق نادر است. مطالعات نشان داده‌اند که نرخ مرگ و میر در این عمل کمتر از 1 درصد است، به این معنی که از هر 1000 نفر که تحت عمل اسلیو معده قرار می‌گیرند، کمتر از 1 نفر در اثر عوارض عمل جان خود را از دست می‌دهد. امروزه روش هایی مانند لاپاراسکوپی در عمل های جراحی، نرخ خطر و عوارض پس از جراحی اسلیو معده را به شدت کاهش می هد.

هزینه اسلیو معده

هزینه عمل اسلیو معده، به عوامل مختلفی بستگی دارد و می‌تواند در بین مراکز درمانی و جراحان مختلف، به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اما به طور کلی هزینه اسلیو معده در تهران بین 60 تا 120 میلیون میباشد.

  • هزینه بیمارستان یا مرکز جراحی: هزینه بیمارستان یا مرکز جراحی، به نوع بیمارستان (خصوصی، دولتی، خیریه) و امکانات آن بستگی دارد.
  • هزینه دستمزد جراح: دستمزد جراح، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه عمل اسلیو معده است. جراحان باتجربه و مشهور، معمولا دستمزد بالاتری دریافت می‌کنند.
  • نوع بیمه: برخی از بیمه‌ها، بخشی از هزینه عمل اسلیو معده را تحت پوشش قرار می‌دهند.
  • هزینه بیهوشی: هزینه بیهوشی، به نوع بیهوشی (عمومی یا نخاعی) و مدت زمان عمل بستگی دارد.
  • هزینه آزمایش‌ها و معاینات قبل از عمل: قبل از عمل اسلیو معده، باید آزمایش‌ها و معاینات مختلفی انجام شود که هزینه آن‌ها به طور جداگانه محاسبه می‌شود.
  • هزینه داروها و لوازم مصرفی: هزینه داروها و لوازم مصرفی مورد استفاده در حین عمل، و مراقبت های بعد از عمل به طور جداگانه محاسبه می‌شود.
  • هزینه ویزیت‌های بعد از عمل: بعد از عمل اسلیو معده، باید به طور مرتب برای ویزیت به پزشک خود مراجعه کنید که هزینه این ویزیت‌ها نیز در هزینه های نهایی باید در نظر گرفته شود.

 

بعد از عمل اسلیو معده در ماه چند کیلو وزن کم می شود؟

میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده به عوامل مختلفی از جمله، میزان اضافه وزن قبل از عمل، رژیم غذایی و فعالیت ورزشی قبل و بعد از ورزش، متابولیسم بدن، وضعیت کلی سلامت روحی و جسمانی بستگی دارد.  به طور کلی، در ماه اول بعد از عمل اسلیو معده، می توانید انتظار داشته باشید که 10 تا 12 کیلوگرم وزن کم کنید. سرعت کاهش وزن در ماه های اول بعد از جراحی به خصوص در اولین ماه بسیار بیشتر  و در حدود 2.5 تا 3 کیلو در هفته است. در ماه‌های بعد، سرعت کاهش وزن به تدریج کند می‌شود به طوری که به طور متوسط حدود 6 تا 7 کیلو در ماه کاهش وزن را تجربه می کنید.  به طور کلی تا 18 ماه بعد از عمل، به طور متوسط 50 تا 70 درصد از اضافه وزن را از دست می دهید

مهم است که به خاطر داشته باشید که کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده، یک فرآیند تدریجی و بلندمدت است. صبر و شکیبایی داشته باشید و به دستورات پزشک خود در مورد رژیم غذایی و فعالیت ورزشی به طور دقیق عمل کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

بهترین دکتر اسلیو معده تهران

انتخاب جراح مناسب و بهترین دکتر برای عمل اسلیو معده یک تصمیم مهم است. در هنگام انتخاب جراح و پزشک باید به تحصیلات و تخصص وی، سابقه و تجربه های موفق در جراحی های لاغری، مهارت های فنی و ارتباطی وی توجه داشته باشید. دکتر ناصر یاهو با سابقه بیش از 27 سال در زمینه جراحی چاقی و زیبایی، یکی از معروف ترین و باتجربه ترین جراحان در این حوزه در تهران به شمار می رود. ایشان با تسلط بر انواع روش های جراحی چاقی و زیبایی و بهره مندی از آخرین تکنیک ها و تجهیزات، به بیماران خود در رسیدن به اندام و ظاهری ایده آل کمک می کنند. دکتر ناصر یاهو فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.

خدمات اسلیو معده دکتر ناصر یاهو

عمل اسلیو معده اقساطی

به طور کلی هزینه عمل اسلیو معده برای برخی افراد می‌تواند بالا باشد و برای این افراد پرداخت آن به صورت نقدی  و یکجا دشوار باشد. به همین دلیل، برخی از جراحان و مراکز درمانی امکان پرداخت اقساطی هزینه عمل را ارائه می‌دهند. گزینه‌های مختلفی برای پرداخت اقساطی هزینه عمل اسلیو معده وجود دارد. برنامه‌های پرداخت اقساطی به بیمار این امکان را می‌دهد که هزینه عمل را در طول زمان و با قسط‌های ماهانه پرداخت کند.

دکتر ناصر یاهو برای رفاه حال بیماران، شرایط پرداخت اقساطی اسلیو معده را فراهم نموده است.

چه مکمل هایی را بعد از عمل اسلیو معده بخوریم؟

بعد از عمل اسلیو معده، بدن شما برای جذب مواد مغذی به روش جدیدی نیاز به زمان دارد. به همین دلیل، مصرف مکمل‌های خاص می‌تواند به اطمینان از دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان کمک کند. مکمل‌های رایج بعد از عمل اسلیو معده عبارتند از:

  • مولتی ویتامین: یک مولتی ویتامین با کیفیت بالا می‌تواند به شما در دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی که ممکن است بعد از عمل به اندازه کافی دریافت نکنید، کمک کند.
  • ویتامین B12: ویتامین B12 برای عملکرد عصبی و تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است. بعد از عمل اسلیو معده، جذب ویتامین B12 از غذا دشوارتر می‌شود، بنابراین مصرف این مکمل مهم است.
  • مصرف قرص آهن یا فولیک اسید: آهن برای حمل اکسیژن در بدن ضروری است. بعد از عمل اسلیو معده، جذب آهن مانند ویتامین ب 12 نیز دشوارتر می‌شود.
  • کلسیم: کلسیم برای سلامت استخوان و دندان ضروری است. بعد از عمل اسلیو معده، جذب کلسیم از غذا نیز دشوارتر می‌شود، بنابراین مصرف مکمل مهم است.
  • ویتامین D: ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند. مانند سایر ویتامین ها و مواد مغذی، بعد از عمل اسلیو معده، جذب ویتامین D از غذا نیز سخت تر می‌شود، بنابراین مصرف مکمل این ویتامین بسیار مهم است.

مهم است که با پزشک خود در مورد اینکه کدام مکمل‌ها برای شما مناسب هستند صحبت کنید. آنها می‌توانند بر اساس نیازهای فردی شما، توصیه‌های خاصی و شخصی سازی شده ارائه دهند.

شیردهی بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟

خوشبختانه، شیردهی بعد از عمل اسلیو معده در بیشتر موارد امکان‌پذیر است. مطالعات نشان داده‌اند که مادران بعد از این عمل، می‌توانند شیر کافی برای تغذیه کامل نوزاد خود تولید کنند. به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که مادران شیردهی را بعد از 6 تا 8 هفته بعد از عمل اسلیو معده آغاز کنند. این زمان به بدن شما فرصت می‌دهد تا به طور کامل به تغییرات هورمونی و فیزیکی ناشی از عمل عادت کند و ذخایر مواد مغذی خود را بازسازی کند. در دوران شیردهی، به دلیل نیاز به رشد و نمو نوزاد، باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. همچنین، ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی  مانند ویتامین B12، آهن، فولیک اسید و کلسیم با دوز بالاتر داشته باشید. پزشک شما با توجه به شرایط شما، مکمل‌های مناسب را تجویز خواهد کرد. مادران شیرده باید به دفعات بیشتر غذا بخورند، اما با پیروی از اصول رژیم غذایی سالم و متعادل پس از  عمل چاقی، مواد مغذی لازم برای شیر دادن به نوزاد سالم را دریافت خواهید کرد.

چه کسانی نمی توانند عمل اسلیو معده انجام دهند؟

جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های جراحی کاهش وزن است که معمولا برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالایی دارند و نتوانسته‌اند با روش‌های دیگر وزن خود را کاهش دهند، توصیه می‌شود. با این حال، برخی از کیس ها به دلایل خاص نمی‌توانند این جراحی را انجام دهند:

  • افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 32: به طور کلی، عمل اسلیو معده برای افرادی که BMI آنها کمتر از 32 است، توصیه نمی‌شود.
  • زنان باردار یا زنانی که تازه زایمان کرده اند: عمل اسلیو معده در دوران بارداری یا بلافاصله بعد از زایمان پر ریسک است و باید تا چندین ماه بعد از زایمان این عمل را به تعویق انداخت.

همچنین پیشنهاد می شود، گروه های زیر نیز قبل از رسیدن به بهبودی عمل های چاقی را انجام ندهند:

  • افراد با بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
  • سابقه جراحی قبلی معده یا روده
  • افراد با عفونت فعال معده یا روده
  • افراد با فتق هیاتال بزرگ
  • سرطان معده یا مری
  • بیماری‌های شدید ریوی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
  • بیماری‌های قلبی عروقی کنترل نشده مانند نارسایی قلبی یا آنژین
  • اختلالات خونریزی: مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • بیماری‌های روانی کنترل نشده: مانند افسردگی شدید یا اسکیزوفرنی

 

سخن پایانی

عمل اسلیو معده می‌تواند ابزاری قدرتمند برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط باشد که به دنبال کاهش وزن و بهبود سلامت کلی خود هستند. این عمل می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه، بهبود سلامت و افزایش کیفیت زندگی شود. با این حال، عمل اسلیو معده یک تصمیم مهم است که نباید آن را سهل‌انگاری کرد. قبل از تصمیم‌گیری، مهم است که با یک جراح باتجربه و واجد شرایط مشورت کنید و تمام خطرات و مزایا را به دقت بسنجید. همچنین باید متعهد به ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی و شیوه زندگی خود باشید تا وزن خود را حفظ کنید و از عوارض جانبی جلوگیری کنید. در نهایت قبل از انجام هر کاری، مهم است که با یک جراح متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت کنید

سوالات متداول

  1. عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده نوعی عمل جراحی چاقی است که در آن بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود. این عمل می‌تواند به افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط در کاهش وزن و بهبود سلامت کلی آنها کمک کند.

  1. عوارض جانبی احتمالی عمل اسلیو معده چیست؟

عوارض جانبی کوتاه مدت شامل، تهوع، استفراغ، اسهال، سوء جذب و کمبود ویتامین هستند. همچنین از عوارض جانبی بلندمدت نیز می توان به ریزش مو، افتادگی پوست، فتق، کم خونی و در برخی مواقع عفونت، خونریزی اشاره کرد.

  1. چه کسانی کاندیدای عمل اسلیو معده هستند؟

افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بیشتر، افراد دارای BMI 35 تا 39 با یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا هستند.

  1. دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو چقدر است؟

اکثر افراد 3 تا 6 هفته پس از عمل اسلیو می‌توانند به سر کار  و زندگی عادی برگردند

  1. بعد از عمل اسلیو معده چه نوع رژیم غذایی باید دنبال کنم؟

پس از عمل اسلیو ، باید یک رژیم غذایی مایع و سبک را دنبال کنید و به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.مهم است که در دوران نقاهت مایعات کافی بنوشید و از فعالیت شدید خودداری کنید.

  1. چه زمانی می‌توان بعد از عمل اسلیو معده باردار شد؟

شما می‌توانید بعد از عمل اسلیو باردار شوید. با این حال، مهم است که حداقل 18 ماه پس از عمل صبر کنید تا مطمئن شوید که وزن خود را تثبیت کرده‌اید و از نظر تغذیه‌ای سالم هستید.

  1. آیا عمل اسلیو معده برگشت‌پذیر است؟

عمل اسلیو در صورت رعایت نکردن نکات مهم مانند پرخوری و مراقبت های بعد از عمل برگشت‌پذیر است. میزان موثر بودن و تاثیر این عمل بستگی به سبک زندگی و انجام فعالیت های بدنی فرد دارد.

  1. مزایای عمل اسلیو معده چیست؟

افراد به طور متوسط 60 تا 80 درصد از وزن اضافی خود را در عرض 18 تا 24 ماه پس از عمل از دست می‌دهند. همچنین عمل اسلیو معده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را کاهش دهد.

واتساپتلفن مستقیم