عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد

یکی از رایج‌ترین سوالات برای افرادی که قصد انجام عمل جراحی بای پس معده را دارند، این است که “عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد؟” این جراحی معمولا بین دو تا چهار ساعت زمان می‌برد. پس از جراحی نیز، بیماران به صورت متوسط، نیاز به دو روز بستری شدن در بیمارستان دارند و در این مدت، قادر به مصرف غذای جامد نخواهند بود.

همچنین یکی از عوامل موثر در طول مدت جراحی بای پس معده، نحوه انجام آن است که امروزه اغلب به روش لاپاروسکوپی انجام خواهد شد. در این روش، سه تا پنج برش کوچک، به طول نیم اینچ، در ناحیه شکم ایجاد می‌شود که این برش‌های کوچک، خونریزی، درد کمتر و بهبودی سریع‌تر برای بیمار به همراه خواهند داشت.

تمام مراحل انجام جراحی که در پاسخ به سوال عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد؛ شامل آماده‌سازی‌های قبل از جراحی، طول مدت عمل جراحی، زمان ریکاوری، دوران نقاهت در بیمارستان و در خانه است. در این مقاله از سایت دکتر یاهو به بررسی دقیق‌تر این موضوع و طول مدت جراحی بای پس معده، از ابتدا تا انتها می‌پردازیم.

جراحی بای پس معده دکتر ناصر یاهو

عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد؟

عمل بای پس معده یا همان روش Roux-en-Y، یکی از جراحی‌های رایج برای کاهش وزن است که معمولا بین دو تا چهار ساعت، به طول می‌انجامد و در طی آن، دو تغییر اساسی در سیستم گوارشی ایجاد خواهد شد. در این روش، ابتدا حجم معده به یک کیسه کوچک کاهش می‌یابد که با منگنه‌های جراحی، از بخش دیگر معده جدا می‌شود؛ سپس کیسه به بخشی پایین‌تر از روده کوچک متصل خواهد شد.

بنابراین، میزان غذایی که معده می‌تواند نگه دارد، محدود می‌شود؛ همچنین این تغییرات، باعث می‌شوند غذا بدون عبور از بخش اعظم معده و قسمت ابتدایی روده کوچک، مستقیما وارد روده شود. در نتیجه، دستگاه گوارش قادر به جذب کامل تمام مواد مغذی و کالری‌های موجود در غذا نخواهد بود که این به کاهش وزن بیمار کمک می‌کند.

پس از عمل، بیماران به طور معمول برای چند روز در بیمارستان بستری می‌شوند؛ تا تحت نظارت پزشک متخصص خود باشند و فرایند اولیه بهبودی را طی کنند. هر بیمار تجربه متفاوتی از جراحی و بهبودی خواهد داشت. با این وجود، مشاوره پزشک متخصص درباره شرایط خاص بیمار برای بهبود نتیجه عمل، بسیار حیاتی است.

بهبودی کامل ممکن است چند هفته تا چند ماه نیز طول بکشد و در این مدت، بیمار باید با برنامه غذایی و ورزشی خاص خود، جلسه‌های دوره‌ای با پزشک را طی کند تا نتیجه‌ای مطلوب بدست آورد.

آماده‌سازی برای جراحی بای پس معده: راهنمای کامل بیمار

یکی از بخش‌های مهم در فرایند جراحی، مرحله آماده‌سازی قبل از عمل بای پس معده است که شامل یک دوره کوتاه قبل از عمل و آمادگی‌های روز جراحی، می‌باشد. بیمار باید قبل از اقدام به انجام جراحی بای پس معده، تحت نظارت پزشک تغذیه، برنامه‌ای مناسب برای کاهش وزن دریافت کند، تا علاوه بر آمادگی بیشتر برای عمل، از بیمه درمانی نیز برخوردار شود.

این نکته بسیار مهم است که بیمار در تمام جلسات توجیهی با جراح و تیم جراحی حضور یابد، تا از وضعیت عمومی خود، نحوه انجام بیهوشی و فرایند جراحی، آگاه شده و از نظر جسمی و ذهنی آمادگی کاملی پیدا کند؛ چرا که این آمادگی قبل از جراحی، در کاهش اضطراب و استرس او نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

همچنین این مرحله شامل تغییر لباس‌های بیمار به لباس بیمارستانی و مرور مجدد جزئیات عمل، با تیم جراحی است. جراح و تیم همراه، مسئول بررسی وضعیت عمومی بیمار، اندازه‌گیری فشار خون و پاسخ به تمام سوالات او از جمله، عمل بای پس معده چقدر طول میکشد، می‌باشند. در نهایت با اطمینان کامل از تمامی جوانب، فرد به اتاق عمل منتقل شده و عملیات بیهوشی برای آغاز جراحی، انجام خواهد شد.

جراحی بای پس معده: آنچه در طول عمل باید انتظار داشت

این عمل در طی دو تا چهار ساعت، با بیهوشی کامل بیمار، انجام خواهد شد. عمل بای پس معده، با ایجاد برش‌های کوچکی در ناحیه شکم، برای ورود ابزار مورد نیاز شروع می‌شود و استفاده از ابزارهای لاپاراسکوپ، ایمنی و دقت بالا در کنار کمترین احتمال عفونت را به دنبال دارند. در نهایت، پس از اتمام تغییرات در دستگاه گوارش، جراح برش‌ها را با بخیه یا منگنه می‌بندد.

لازم است بدانید جراحی بای پس معده به دلیل استفاده از روش‌های کم تهاجم و ابزارهای مناسب، دوره نقاهت کوتاه‌تر و بهبودی سریع‌تری برای بیمار فراهم خواهد کرد.

اتاق ریکاوری: زمانی برای استراحت و شروع بهبودی

اگر می‌پرسید عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد، باید بدانید که اتاق ریکاوری نیز بخشی از این زمان را به خود اختصاص می‌دهد. پس از انجام جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود تا تحت نظارت پزشک باشد. این دوره زمانی بسیار مهم است؛ زیرا وضعیت بیمار از نظر واکنش به جراحی و بهبودی اولیه بررسی خواهد شد.

در این زمان، تیم پزشکی علائم حیاتی شامل ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن را به دقت کنترل می‌کنند تا اطمینان حاصل شود جراحی با موفقیت طی شده و وضعیت بیمار نیز، پایدار است؛ همچنین در این مرحله، ممکن است یک لوله از طریق بینی برای کمک به تنفس قرار داده شود و یک سرم وریدی برای تزریق مایعات و داروهای مسکن نیز، استفاده شود تا با این اقدامات پیشگیری‌ برای کم آبی بدن انجام شده باشد. معمولا زمان لازم برای اتاق ریکاوری، بین یک تا دو ساعت است و بعد از اطمینان از پایداری وضعیت بیمار و نتیجه عمل، او را به بخش عمومی منتقل خواهند کرد.

اقامت در بیمارستان پس از عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد

اقامت در بیمارستان پس از عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد

پس از جراحی بای پس معده، بیماران معمولا دو تا سه روز در بیمارستان بستری خواهند بود؛ چرا که این دوره برای اطمینان از بهبودی اولیه و جلوگیری از بروز هرگونه عوارض پس از جراحی، ضروری است. در طول این مدت، تزریق مایعات وریدی و داروهای مسکن ادامه خواهد داشت تا دوره بهبودی سریع‌تر شده و درد بیمار کاهش یابد.

در این زمان نیز، رژیم غذایی مایع، با جدیت و دقت بالا شروع می‌شود و به تدریج به سمت غذاهای نرم پیش می‌رود. این تغییرات تدریجی در رژیم غذایی بیمار، از این نظر حائز اهمیت است که به بدن بیمار اجازه می‌دهد تا به دستگاه گوارش و تغییرات آن، عادت کند.

معاینات منظم جراح، برای کنترل بهبود برش‌های ایجاد شده، روی سطح پوست و تغییرات بدون عوارض در دستگاه گوارش، بخش دیگری از دوره بستری شدن را، در بر می‌گیرد. قبل از ترخیص از بیمارستان نیز، پزشک متخصص برنامه‌ای مناسب با وضعیت عمومی و شرایط بهبود بیمار برای تغذیه و فعالیت‌های مجاز او تنظیم می‌کند. البته این نقطه پایان نیست و ویزیت‌های دوره‌ای، با پزشک متخصص تا زمان بهبودی کامل، ضروری است.

نکاتی برای بهبود سریع در خانه پس از بای پس معده

نکاتی برای بهبود سریع در خانه پس از بای پس معده

پس از ترخیص از بیمارستان دوره بهبودی بیمار در خانه ادامه می‌باید و این زمان را نیز می‌توان به عنوان جواب برای، عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد، در نظر گرفت. در این مرحله مراقبت‌های مناسب تغذیه‌ای در کنار رعایت نکات بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به علاوه بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را به آرامی شروع کند، هرچند باید از انجام هرگونه ورزش سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین، برای حداقل شش هفته، خودداری کند.

مصرف داروهای مسکن مطابق با دستور پزشک متخصص، برای دوری از احساس درد و خستگی نیز ضروری است و میزان استراحت کافی برای دریافت انرژی لازم، در دستور کار بیمار قرار دارد. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و مصرف کافی مایعات، از مراقبت‌های تغذیه‌ای بیمار بعد از عمل بای پس معده محسوب می‌شوند. در طول دوره بهبودی در خانه، لازم است در صورت مشاهده هر علامت هشداردهنده‌ای، مانند تب یا درد شدید و غیر قابل تحمل، با پزشک معالج در ارتباط بود.

عوارض جانبی احتمالی در دوره بهبود بعد از جراحی بای پس معده

این موضوع واضح است که پس از جراحی بای پس معده، بدن بیمار دستخوش تغییرات بزرگی می‌شود و ممکن است به بروز عوارض جانبی در دوره بهبودی منجر شوند که عبارتند از:

  • خستگی
  • تغییرات خلق و خو
  • تغییرات در مدفوع
  • احساس سرما
  • دردهای بدنی
  • ریزش مو

یکی از نکات مهم برای بیمار بعد از رسیدن به پاسخ، دوران بهبودی عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد، پیشگیری و مقابله با عوارض جانبی بعد از آن است که در این زمینه نیز مشاوره با روانشناس و تیم پزشکی قوی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک نگاه دقیق به فرایند و زمان‌بندی جراحی بای پس معده

یکی از دغدغه‌های بیماران این است که دوره بهبودی عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد و این نکته که طول مدت عمل، از ابتدا تا ترخیص از بیمارستان و مراقبت‌های لازم در خانه، چقدر است؛ متناسب با وضعیت عمومی بیماران و روند موفقیت آمیز جراحی برای آن‌ها متفاوت است. ارتباط با پزشک و جراحی حاذق در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که عمل موفق به دستان پرتوان پزشک باتجربه و بامهارت، انجام خواهد شد.

در این زمینه برای ارتباط با دکتر ناصر یاهو، به عنوان یکی از برجسته‌ترین جراحان بای پس معده می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید.

شماره‌های تماس: ۸۸۶۵۱۳۷۵-۰۲۱ و ۰۹۱۲۲۰۵۶۶۴۲

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، پلاک ۵۰، طبقه دوم، واحد ۴

منبع :

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17157-gastric-bypass-surgery

https://mdbariatrics.com/blog/how-long-does-gastric-bypass-surgery-take/

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *