اسلیو چیست؟ بررسی کامل اسلیو معده + سن مناسب آن

اسلیو چیست؟ عمل اسلیو معده، یک روش جراحی برای کاهش وزن است که در آن بخشی از معده برداشته می‌شود و ساختار معده شبیه به یک لوله باریک (آستین مانند) درمی‌آید. این عمل باعث کاهش حجم معده می‌شود، که در نتیجه فرد احساس سیری زودتر و کمتری خواهد داشت و به تدریج وزن خود را کاهش می‌دهد. اسلیو معده به‌طور معمول برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ دارند یا افرادی که BMI بین ۳۵ تا ۴۰ دارند و با مشکلات مرتبط با چاقی مانند دیابت یا فشار خون بالا مواجه هستند، توصیه می‌شود. در طی این عمل جراحی، تقریباً 80-75 درصد معده برداشته می‌شود.

سن مناسب اسلیو چیست؟ برای این عمل معمولاً بین ۱۸ تا ۶۵ سال است، اما در موارد خاص، ممکن است در سنین پایین‌تر یا بالاتر هم انجام شود. همچنین، انتخاب این روش نیازمند مشاوره با متخصص جراحی و ارزیابی کامل شرایط جسمانی و روانی بیمار است تا اطمینان حاصل شود که این عمل بهترین گزینه برای کاهش وزن پایدار است. در ادامه این مقاله از وبسایت دکتر یاهو همراه ما باشید تا به سوال اینکه اسلیو چیست و بررسی کامل آن بپردازیم.

برای آشنایی با عمل اسلیو معده سریعترین روش لاغری با شرایط ویژه کلیک کنید.

مزایای جراحی اسلیو چیست

مزایای جراحی اسلیو چیست

در پاسخ به سوال مزایای اسلیو چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش وزن قابل توجه
  2. بهبود کیفیت زندگی
  3. رفع بیماری‌های مرتبط با چاقی
  4. تهاجم کمتر
  5. کاهش گرسنگی

است که در ادامه این مقاله از اسلیو چیست، به‌طور کامل به توضیحات آن‌ها پرداخته‌ایم.

1.      کاهش وزن قابل توجه

یکی از قابل توجه ترین مزایای آن، پتانسیل کاهش وزن قابل توجه است.  بیماران معمولاً بین 50 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را در سال اول پس از جراحی از دست می‌دهند.

2.      بهبود کیفیت زندگی

با کاهش قابل توجه وزن، بسیاری از بیماران بهبودهایی را در کیفیت زندگی خود تجربه می‌کنند  افزایش تحرک، آمادگی جسمانی بهتر و بهبود عزت‌نفس، از نتایج رایج آن هستند.

3.      رفع بیماری‌های مرتبط با چاقی

جراحی اسلیو معده می‌تواند به رفع یا بهبود چندین بیماری مرتبط با چاقی ازجمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب منجر شود.

4.      تهاجم کمتر

در مقایسه با سایر جراحی‌های کاهش وزن، جراحی اسلیو معده کم تهاجمی است و در نتیجه، درد بعد از عمل کمتر و زمان بهبودی کوتاهتر است.

5.      کاهش گرسنگی

برداشتن بخش بزرگی از معده باعث کاهش تولید گرلین، هورمون گرسنگی می‌شود که به کاهش اشتها و کاهش مصرف غذا کمک می‌کند.

جراحی اسلیو معده باعث درمان کدام بیماری‌ها می‌گردد؟

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جراحی اسلیو معده، تأثیر مثبتی بر چندین بیماری دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. دیابت نوع ۲
  2. فشار خون بالا
  3. آپنه خواب
  4. کید چرب غیرالکلی
  5. درد مفاصل

1.      دیابت نوع۲

بسیاری از بیماران پس از انجام عمل جراحی اسلیو معده، بهبودی دیابت نوع 2 را تجربه می‌‌کنند. کاهش وزن بدن و بهبود حساسیت به انسولین به این اثر کمک می‌کند.

2.      فشار خون بالا

کاهش وزن ناشی از جراحی، اغلب منجر به کاهش قابل توجه سطح فشار خون می‌شود که به مدیریت یا حتی رفع فشار خون کمک می‌کند.

3.      آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب، وضعیتی که در آن تنفس در طول خواب متوقف و شروع می‌شود، اغلب با کاهش وزن بهبود می‌یابد.  کاهش چربی اضافی بدن، فشار وارده بر سیستم تنفسی را کاهش می‌دهد.

4.      کبد چرب غیرالکلی

انجام این جراحی و کاهش حجم معده، موجب کاهش دریافت کالری می‌شود. به‌دنبال کاهش وزن، التهاب کبد کاهش یافته و بهبود علائم کبد چرب غیرالکلی حاصل می‌شود. این روش برای افراد با چاقی مفرط مناسب است.

5.      درد مفاصل

اضافه وزن می‌تواند باعث فشار بر مفاصل، به‌ویژه در زانوها و باسن شود.  کاهش وزن از طریق جراحی اسلیو معده، می‌تواند منجر به کاهش درد مفاصل و بهبود تحرک گردد.

سن مناسب برای جراحی اسلیو چیست

تعیین سن مناسب برای جراحی اسلیو چیست؟ برای نتایج مطلوب بسیار مهم است. به‌طور کلی، این روش برای بزرگسالان بین 18 تا 65 سال توصیه می‌شود. بیماران باید به بلوغ جسمانی رسیده باشند تا اطمینان حاصل شود که کاهش وزن بر رشد یا سلامت کلی آن‌ها تأثیر منفی نمی‌گذارد.

بیماران جوانتر ممکن است با خطرات مربوط به کمبودهای تغذیه‌ای طولانی مدت و سایر مسائل بهداشتی مواجه شوند.  برعکس، بیماران مسن ممکن است عوارض سلامتی بیشتری داشته باشند و سرعت بهبودی کمتری داشته باشند. همچنین افراد میانسال اغلب در موقعیت بهتری برای متعهد شدن به تغییرات سبک زندگی مورد نیاز برای موفقیت طولانی مدت پس از جراحی هستند.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می‌شود؟

آیا می‌دانید جراحی اسلیو چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ درواقع جراحی اسلیو معده، معمولاً با استفاده از روش لاپاراسکوپی یا رباتیک انجام می‌شود. به این صورت که جراح به جای ایجاد یک برش بزرگ برای دسترسی به اندام‌های داخلی، از چندین برش کوچک استفاده می‌کند. این روش باعث می‌شود که فرایند بهبودی راحت‌تر و سریع‌تر باشد. با این حال، در برخی شرایط خاص، ممکن است نیاز باشد که جراحی به‌صورت باز انجام شود تا نتایج بهتری حاصل شود.

وزن مناسب برای انجام اسلیو چیست

واجد شرایط بودن برای جراحی اسلیو چیست؟ معمولاً براساس شاخص توده بدن (BMI) تعیین می‌شود. به‌طور کلی، داوطلبان باید BMI 40 یا بالاتر یا BMI 35 با شرایط سلامت مرتبط با چاقی داشته باشند. با این حال، وزن مورد نیاز می‌تواند براساس ارزیابی‌های سلامت فردی و توصیه‌های متخصصان لاغری متفاوت باشد.

اگر میخواهید بدانید جراحی پرطرفدار اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است کلیک کنید.

عوارض جراحی اسلیو چیست

در حالی که جراحی اسلیو معده فواید زیادی دارد، اما بدون عوارض جانبی بالقوه نیست. در پاسخ به پرسش” عوارض جراحی اسلیو چیست” می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. کمبود تغذیه‌ای
  2. مشکلات گوارشی
  3. نشت معده
  4. بازیابی وزن
  5. تاثیر روانی

1.      کمبودهای تغذیه‌ای

کاهش اندازه معده می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12، آهن و کلسیم شود. بیماران باید به رژیم غذایی مادام‌العمر مکمل‌ها و یک رژیم غذایی متعادل پایبند باشند.

2.      مشکلات گوارشی

برخی از بیماران مشکلات گوارشی ازجمله رفلاکس اسید، تهوع و اسهال را تجربه می‌کنند. این مسائل معمولاً با تنظیم دارو و رژیم غذایی قابل کنترل هستند.

3.      نشت معده

اگرچه نادر است، اما خطر نشت در محلی که معده منگنه شده است وجود دارد. در صورت بروز این امر، به مراقبت فوری پزشکی نیاز است.

4.      بازیابی وزن

در حالی که جراحی در کوتاه مدت موثر است، برخی از بیماران در صورت عدم رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، ممکن است در طول زمان دوباره وزن قبلی خود را تجربه کنند.

5.      تاثیر روانی

تطبیق با کاهش وزن قابل توجه می‌تواند اثرات روانی داشته باشد. بیماران ممکن است تغییراتی را در تصویر بدن و عزت‌نفس تجربه کنند و حمایت روانی ممکن است ضروری باشد.

در ادامه این مقاله از اسلیو چیست، به دیگر عوارض این جراحی پرداخته‌ایم، ازجمله:

  1. عفونت
  2. خونریزی شدید
  3. واکنش نامطلوب به بیهوشی
  4. لخته شدن خون
  5. رفلاکس معده
  6. انسداد دستگاه گوارش
  7. فتق

آمادگی‌های لازم قبل از جراحی اسلیو چیست

آمادگی‌های لازم قبل از جراحی اسلیو چیست

برای درک کامل جراحی اسلیو چیست و پیامدهای آن، با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها احتمالاً یک سری آزمایشات قبل از عمل شامل آزمایش خون و تصویربرداری را برای ارزیابی سلامت کلی و واجد شرایط بودن شما برای جراحی توصیه می‌کنند.

در هفته‌های منتهی به عمل، اتخاذ یک سبک زندگی سالم ضروری است. بر روی یک رژیم غذایی متعادل تمرکز کنید و غذاهای پرپروتئین و کم کربوهیدرات را مصرف کنید تا با کوچک شدن کبد، به جراحی خود کمک کرده باشید. برخی از جراحان ممکن است یک رژیم غذایی خاص قبل از عمل، معمولاً یک برنامه مایع یا کم کالری را برای آماده کردن بدن پیشنهاد کنند.

علاوه‌بر این، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل بسیار مهم است، زیرا این موارد می‌توانند بر بهبودی تأثیر بگذارند و خطرات جراحی را افزایش دهند. فعالیت بدنی منظم، حتی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد و عمل جراحی را ایمن‌تر کند.

بررسی کامل اسلیو چیست و هر آنچه که باید درمورد آن بدانید!

اسلیو چیست؟ درواقع جراحی اسلیو معده یک روش متحول کننده است که می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و بهبود شرایط مختلف سلامتی شود. با ماهیت کم تهاجمی و مزایای بالقوه خود، گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که با چاقی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، لازم است قبل از اقدام، سن، وزن مورد نیاز و عوارض جانبی احتمالی را در نظر بگیرید.  مشاوره کامل با یک جراح لاغری، برای اطمینان از اینکه جراحی اسلیو معده انتخاب مناسبی برای شماست یا خیر، بسیار مهم است.

برای دریافت مشاوره سریع و حرفه ای با بهترین جراح لاغری کلیک کنید.

دکتر ناصر یاهو با بیش از ۲۷ سال سابقه در زمینه جراحی‌های مرتبط با چاقی، به عنوان یکی از برترین متخصصان در تهران شناخته می‌شود. او در انجام انواع جراحی‌های کاهش وزن مانند اسلیو معده، بای پس معده، پلیسه معده، باندینگ معده، لیپوساکشن، پیکرتراشی و ابدومینوپلاستی، از تخصص و تبحر ویژه‌ای برخوردار است. برای مشاوره درباره اینکه عمل اسلیو چیست، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ایشان ملاقات کنید:

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، پلاک ۵۰، طبقه دوم، واحد ۴

شماره تماس: ۸۸۶۵۱۳۷۵-۰۲۱ | ۰۹۱۲۲۰۵۶۶۴۲

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22931-gastric-sleeve-surgery

https://www.nhs.uk/conditions/weight-loss-surgery/what-is-weight-loss-surgery/

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/sleeve-gastrectomy/about/pac-20385183

https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/gastric-sleeve-surgery

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *