درمان آرتروز با عمل اسلیو معده

یکی از راه‌های دستیابی به وزنی متناسب، انجام عمل‌های باریاتریک نظیر اسلیو معده خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا میزان اثر اضافه‌وزن بر بیماری آرتروز و تأثیر انجام جراحی اسلیو معده را در کاهش این عارضه بررسی کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خدمات اسلیو معده دکتر ناصر یاهو

آرتروز و اضافه وزن

استئوآرتریت یا آرتروز (Osteoarthritis) شایع‌ترین اختلال مفصلی است که علائم آن در دست، زانو، لگن، پشت و گردن نمایان می‌شود. به طور دقیقی مشخص نیست که وزن اضافی چگونه بر آرتروز تأثیر می‌گذارد؛ اما واضح است که اضافه‌وزن بار وارد شده بر روی مفاصل مانند زانو را افزایش می‌دهد که این امر نیز استرس را افزایش داده و به‌ احتمال بسیار، منجر به تسریع روند تجزیه غضروف می‌شود. تنها 10 پوند (هر پوند تقریباً معادل ۵۰۰ گرم است) اضافه‌وزن، نیروی وارد بر زانو را با هر قدم، به‌اندازه 30 تا 60 پوند افزایش می‌دهد.

آرتروز و اضافه وزن

باید به این نکته توجه داشته باشید، در هنگام راه‌رفتن به طور تقریبی، نیرویی معادل ۳ تا ۶ برابر وزن فرد، روی زانو وارد می‌شود. افزایش وزن بدن باعث افزایش نیرو به این مقدار می‌شود. جالب است بدانید، افزایش شاخص توده بدنی در برخی از مطالعات، میزان ابتلا به آرتروز دست را نیز بالا می‌برد. همچنین، زنان دارای وزن بالا، تقریباً 4 برابر و مردان دارای اضافه‌وزن، ۵ برابر بیشتر در معرض خطر آرتروز زانو هستند.

اضافه‌وزن یک عامل خطر واضح برای ابتلا به استئوآرتریت است. سری مطالعات مبتنی بر جمعیت، به طور مداوم و با تأکید بسیار، ارتباط بین چاقی و آرتروز زانو را نشان داده‌اند. داده‌های اولین نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (HANES I) نشان داد که زنان چاق تقریباً 4 برابر بیشتر از زنانی با وزن متناسب در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. لازم به ذکر است، برای مردان چاق، این خطر تقریباً 5 برابر بیشتر بوده است.

در یک مطالعه از شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست، افراد دارای BMI بالا که در 30 سالگی به آرتروز زانو مبتلا نبودند، در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به این بیماری داشتند. بررسی‌های دیگر که در طول زمان عکس‌برداری‌های مکرر با اشعه ایکس انجام می‌شد، نیز نشان داده‌اند که اضافه وزن به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می‌دهد. شایان ذکر است، افراد دارای اضافه وزن با انواع دیگری از بیماری‌ها نظیر دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که وجود این اختلالات می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر آرتروز اثر منفی بگذارد.

اثر عمل اسلیو معده بر ارتروز

از لحاظ علمی دستیابی به کاهش وزن طولانی‌مدت با جراحی چاقی یا جراحی متابولیک اثبات شده است. باید در نظر داشته باشید که این جراحی‌ها نه‌تنها وزن را کاهش می‌دهند، بلکه به طور قابل‌توجهی دیابت، فشارخون، چربی خون بالا، آپنه خواب، و آرتروز را نیز بهبود می‌بخشند یا حتی از بین می‌برند. مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط فنلاند بر روی بیماران پس از جراحی چاقی منتشر شد، نشان داد که افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند، به طور متوسط 27.3 کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند و عملکردهای فیزیکی از جمله بهبود سفتی زانو ناشی از آرتروز را بهبود بخشیده‌اند.

مقاله مرتبط: درمان آپنه در خواب با عمل اسلیو معده

یکی دیگر از مزایای جراحی چاقی در بیماران مبتلا به آرتریت حاد که در انتظار تعویض مفصل زانو یا مفصل هستند؛ کاهش بار مالی است. مزایای حاصل از بهبود کیفیت و کمیت زندگی ناشی از جراحی چاقی شامل هزینه‌های کمتر برای ویزیت پزشک، نسخه‌ها، جراحی‌ها، غذا و موارد دیگر می‌شود.

یکی دیگر از انواع آرتریت، آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) است که توسط عوامل سیستمیک التهابی نظیر ژنتیک، عفونت، عوامل محیطی، هورمون‌ها، فاکتورهای روده، عدم تعادل سیستم ایمنی و عوامل تغذیه در خون فرد مبتلا ایجاد می‌شود. جراحی چاقی نه‌تنها فعالیت بیماری را کاهش می‌دهد، بلکه به‌طورکلی در کاهش التهاب نیز نقش اساسی داشته که این امر منجر به استفاده کمتر از داروهای مرتبط به این بیماری می‌شود.

بیمارستان بریگهام و دانشکده پزشکی هاروارد در مطالعه‌ای در سال 2015 به این یافته‌هایی دست یافتند. یافته‌های آن‌ها پس از یک سال از جراحی چاقی حاکی از آن بود که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید از ۵۷ درصد در ابتدای کار به ۶ درصد کاهش یافت و پس از 5 سال، 74 درصد از بیماران به مرحله بهبودی کامل رسیدند.

در حال حاضر، در حوزه پزشکی از جراحی کاهش وزن غیرجراحی و جراحی برای بهبود علائم آرتریت مانند درد زانو و عملکرد مفصل پشتیبانی می‌شود، اما برای دستیابی به کاهش وزن طولانی‌مدت، انجام جراحی چاقی، تنها راه‌حل است.

اگرچه تحقیقات طولانی‌مدت در مورد اسلیو گاسترکتومی (Sleeve gastrectomy) و آرتریت منتشر نشده است، اما با انجام آن، وزن فرد به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید، این امر همچنین می‌تواند منجر به کاهش آرتریت و وزن وارده بر مفاصل شود.

آیا عمل اسلیو معده امیدی برای درمان آرتروز است؟

تمامی آمار و ارقام حاکی از آن است که انجام عمل‌های لاغری می‌تواند با کاهش میزان فشار بر مفاصل و همچنین ازبین‌بردن خطر بیماری‌های دیگری که بر اثر چاقی به وجود آمده و تأثیر منفی  بر بیماری آرتروز دارند، راه‌حلی ایدئال برای به‌حداقل‌رساندن اثرات این بیماری باشند. حال شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مشاوره از میزان صلاحیت خود برای انجام این عمل مطلع شوید.

منابع:

https://www.hopkinsarthritis.org/patient-corner/disease-management/role-of-body-weight-in-osteoarthritis/

https://texasbariatricspecialists.com/articles-trashed/arthritis-and-obesity/

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *