عمل اسلیو معده با بیهوشی عمومی انجام شده و فرد هیچ درد و گذر زمانی را احساس نخواهد کرد. به‌طورکلی، مدت‌زمان انجام عمل اسلیو معده، بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه متغیر است. عوامل متعددی از قبیل سلامت عمومی بیمار، تجربه و مهارت پزشک در میزان مدت این جراحی اثرگذار هستند. برای اثربخشی بهینه، توصیه می‌شود؛ یک ماه کامل را برای بازیابی نیروی اولیه و گذران دوره نقاهت اختصاص دهید.

در این مقاله نیت بر آن است تا با بررسی مواردی اعم از طول مدت جراحی و مراحل آن در کنار مدت‌زمان بهبودی را بررسی کنیم؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خدمات اسلیو معده دکتر ناصر یاهو

انجام عمل اسلیو معده چقدر طول میکشد؟

در مقایسه با سایر روش‌های جراحی کاهش وزن، گاسترکتومی اسلیو (Sleeve Gastrectomy) یک عمل نسبتاً کوتاه و ساده بوده و تنها حدود 60 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد. ممکن است جراح از شما درخواست کند تا مدت یک تا دو روز پس از انجام جراحی، در بیمارستان بمانید؛ زیرا به این ترتیب، آنها می‌توانند به مدیریت درد و هرگونه عوارض جانبی موقت جراحی، مانند حالت تهوع کمک کنند.

مراحل زمان عمل اسلیو معده

اغلب اوقات، اسلیو گاسترکتومی با جراحی لاپاراسکوپی (Laparoscopic surgery) یا عمل رباتیک (Robotic surgery) انجام می‌شود. تفاوت این نوع جراحی با روش سنتی در آن است که به‌جای ایجاد یک برش بزرگ، برای باز‌کردن حفره شکمی به‌منظور دسترسی به اندام‌های فرد، جراح این عمل را با انجام برش‌های کوچک انجام می‌دهد. به طور معمول، افراد با انجام این جراحی، نتایج قابل‌توجهی را دریافت می‌کنند، اما در مواردی، انجام جراحی باز نیز کارآمدتر است.

مراحل انجام این عمل به شرح زیر است:

  1. بیهوشی؛ جراح، به شما بیهوشی عمومی می‌دهد، بنابراین در طول عمل خواب بوده و درد یا انجام هیچ فرایندی را احساس نخواهید کرد.
  2. ایجاد برش؛ پزشک، یک برش کوچک در شکم شخص ایجاد کرده (طول حدود 1/2 اینچ) و یک پورت را وارد برش می‌کند. گاز دی اکسید کربن، از طریق پورت پمپ شده تا ظرفیت شکم افزایش یابد.
  3. جای‌گذاری لاپاراسکوپ؛ سپس، تیم جراحی، یک دوربین فیلم‌برداری کوچک با نور (لاپاراسکوپ) را از طریق پورت وارد بدن فرد می‌کند. دوربین درون فرد را روی یک صفحه، نمایش می‌دهد.
  4. به‌کارگیری ابزار؛ از طریق یک تا سه برش اضافی، جراح، پورت‌های اضافی را وارد کرده و با استفاده از ابزارهای باریک، عمل را تکمیل می‌کند.
  5. تکمیل جراحی؛ جراح، میزان انجام اسلیو معده را اندازه گرفته و ارزیابی می‌کند، سپس با استفاده از یک منگنه جراحی، بقیه معده شما را تقسیم و جدا می‌کنند. در نهایت، وی باقیمانده معده را برداشته و سپس برش‌های ایجاد شده را بخیه می‌زند.

مدت زمان بهبودی پس از اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

پیش از اینکه انتظار داشته باشید کاملاً بهبودی خود را بازیابید یا با ظرفیت کامل به سر کار بازگردید، باید یک ماه کامل به روند ریکاوری‌تان فرصت بدهید. در طول این مدت، بسیاری از مردم احساس خستگی می‌کنند؛ زیرا بدن آنها برای بهبودی تلاش کرده و درعین‌حال با کالری محدود سازگار می‌شود. در هفته‌های اولیه، شما فقط می‌توانید رژیم غذایی مایع را در برنامه خود به کار ببرید. با گذشت زمان، به‌تدریج می‌توانید به سمت یک رژیم غذایی نرم و در نهایت به غذاهای جامد روی‌آورید.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22931-gastric-sleeve-surgery

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *