همه جراحی‌ها دارای عوارض و خطراتی هستند که جراحی اسلیو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ این جراحی نسبتاً بدون خطر است ولی مشکلات و عوارض کمی دارد که بیماران باید از آن آگاه باشند. نشت اسلیو معده از جمله عوارضی است که در زمان خروج شیره گوارشی معده از سوراخ یا درز کیسه معده اتفاق می‌افتد؛ با خارج شدن این مایعات از معده، آسیب قابل توجهی به سایر اندام‌ها و بافت‌های بدن وارد می‌شود. به همین دلیل مهم است، بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته‌اند از علائم و نشانه‌های نشت، آگاه باشند و در صورت یافتن علائم در خود، سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

علائم نشتی بروز نشتی بعد از جراحی اسلیو معده چیست؟

علائم مختلفی می‌تواند وجود نشت بعد از جراحی اسلیو معده را نشان دهد؛ بنابراین بسیار مهم است که بیماران از این علائم آگاه باشند تا بتوانند عوارض بالقوه را شناسایی کرده و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نمایند.

1. احساس درد مداوم در ناحیه شکم

یکی از شایع‌ترین علائمی که افراد مبتلا به نشت اسلیو معده تجربه می‌کنند، درد و حساسیت مداوم شکم پس از جراحی است؛ این درد ممکن است از ناراحتی خفیف شروع شده و تا درد شدید و تیر که با حرکت یا فشار بدتر می‌شود، ادامه یابد.

2. تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ

وجود تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از دیگر علائم نشت اسلیو معده باشد؛ اگر بعد از جراحی افزایش غیر قابل توضیحی در دمای بدن را تجربه کردید، این علائم ممکن است نشانه عفونت یا نشت باشد که نیاز به مداخله فوری دارد.

3. تجمع مایع و التهاب در اطراف محل جراحی یا در حفره‌های بدن

نشت از محل جراحی اسلیو معده می‌تواند منجر به تجمع مایع در نواحی مختلف بدن شود؛ این مایع ممکن است در اطراف محل جراحی یا داخل حفره‌های بدن مانند شکم یا قفسه سینه جمع شود. درصورت تجمع بیش از حد مایع، تورم و ناراحتی در محل به وجود می‌آید. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که علائم تورم ممکن است در خارج از بدن قابل مشاهده نباشد، اما همچنان می‌تواند عوارض قابل توجهی در داخل بدن ایجاد کند.

4. ضربان قلب سریع

افزایش ضربان قلب همچنین می‌تواند علت نشتی بعد از جراحی اسلیو معده باشد؛ در این حالت، ضربان قلب بیمار حتی در حالت استراحت نیز سریع‌تر از حد معمول باشد. این ضربان قلب سریع اغلب با علائم دیگری مانند تب و درد شکم همراه خواهد بود.

5. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می‌تواند به دلیل نشت از معده به حفره قفسه سینه رخ بدهد که در نهایت منجر به تحریک و التهاب در بافت‌های اطراف می‌شود؛ در صورتی که درد قفسه سینه را تجربه می‌کنید، به طوریکه با حرکت یا تنفس عمیق، این احساس بدتر می‌شود، بسیار دارای اهمیت است که نادیده گرفته نشده و فوراً به پزشک خود در این رابطه اطلاع دهید.

7. تنگی نفس؛ علائم نشتی بعد از جراحی اسلیو معده

در صورت نشت محتویات معده، دیافراگم تحریک شده و به عملکرد ریه‌ها فشار وارد می‌شود که در نهایت منجر به تنگی نفس خواهد شد. در صورتی که به طور ناگهانی بعد از جراحی اسلیو معده دچار مشکلات تنفسی شدید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا مورد ارزیابی فوری قرار بگیرید.

بیماران باید توجه داشته باشند که در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنند؛ تشخیص زود هنگام نشتی بعد از جراحی اسلیو معده و استفاده از روش‌های درمانی مناسب، تضمینی بر بهبود موفقیت‌آمیز خواهد بود.

علائم نشتی دیرهنگام بعد از اسلیو

علائم نشت دیرهنگام اسلیو معده می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد از جراحی اسلیو معده رخ دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• کاهش وزن غیر قابل توضیح: در حالیکه کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو معده کاملاً قابل انتظار است؛ اما کاهش وزن ناگهانی بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی یا عادت‌های ورزشی می‌تواند نگران‌کننده باشد. اگر متوجه شدید بدون تلاش، وزن شما سریعاً کم می‌شود، این امر می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل بالقوه در جراحی اسلیو معده شما باشد.
  • کم خونی: کم خونی از دیگر علائم نشتی دیرهنگام اسلیو معده است. در صورت وجود احساس خستگی، ضعف، رنگ پوست پریده، سرگیجه یا تنگی نفس همراه با سایر علائم ذکر شده، بهتر است بیمار بررسی‌های بیشتری روی وضعیت خود انجام دهد.
  • مشکل در بلع: مشکل در بلع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مایعات نشتی از معده وارد مری شده‌اند و این امر باعث تحریک یا التهاب شده و در نهایت بلع غذا و مایعات سخت‌تر می‌شود.

علت نشت بعد از جراحی اسلیو معده

همانطور که اشاره شد، نشت اسلیو معده می‌تواند یک عارضه نگران‌کننده پس از انجام عمل جراحی کاهش وزن باشد. چندین عامل کلیدی، از جمله تکنیک جراحی، تجربه جراح و عوامل مرتبط با بیمار، نقش مهمی در تعیین خطر نشت اسلیو معده دارند.

1. تکنیک جراحی، عامل نشتی بعد از جراحی اسلیو معده

تکنیک جراحی مورد استفاده در طی عمل جراحی اسلیو معده بر احتمال نشت بسیار تأثیرگذار است؛ پزشک باید با ایجاد خط منگنه ایمن و امن، از عوارض بعد از عمل جلوگیری کند. تقویت ناکافی خط منگنه یا تکنیک خط بخیه ممکن است خط نشت بعد از جراحی اسلیو را تا حد زیادی افزایش دهد؛ بنابراین جراحان باید از تراز و فاصله مناسب بین منگنه‌ها اطمینان حاصل کنند تا یک مهر و موم قوی در امتداد خط جدید معده افتاق افتد.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه شکاف یا ناهماهنگی در امتداد خط منگنه، باید توجه دقیقی به حفظ فشار ثابت در حین منگنه زدن نمود. جراحان باید با به کارگیری تکنیک‌های پیشرفته جراحی و رعایت بهترین شیوه‌ها، احتمال نشت اسلیو معده را به حداقل برسانند.

2. سابقه جراح و احتمال نشتی بعد از جراحی اسلیو معده

سطح تجربه جراح در انجام عمل اسلیو معده یکی دیگر از عوامل مهم در جلوگیری از نشت است؛ در واقع جراحانی که چندین عمل اسلیو معده موفق داشته‌اند، اغلب برای رسیدگی به عوارض بالقوه و کاهش خطرات به طور بهتر و موثرتری عمل می‌کنند.

پزشکان جراح باتجربه با درک عمیق خود از آناتومی، در شناسایی نواحی احتمالی مستعد نشت در حین جراحی مهارت دارند؛ آن‌ها از تکنیک‌های دقیق جراحی استفاده می‌کنند تا در نهایت با ایجاد خطوط منگنه مطمئن، کمترین احتمال خطا را ایجاد نمایند. بیماران با انتخاب یک جراح مجرب، به طور قابل توجهی احتمال نشت اسلیو معده را کاهش داده و ایمنی کلی بیمار را افزایش می‌دهد.

3. عوامل مرتبط با بیمار؛ علت نشتی بعد از جراحی اسلیو معده

عوامل مرتبط با بیمار در خطر نشت اسلیو معده بعد از جراحی نقش بالقوه‌ای دارند؛ برخی از این شرایط شامل استعمال دخانیات و سیگار، تغذیه نامناسب، سیستم ایمنی ضعیف و غیره می‌شود که احتمال آسیب‌پذیری در برابر عوارضی مانند نشت را افزایش می‌دهند.

بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌توانند بر فرآیندهای بهبود زخم تأثیر بگذارند و یکپارچگی بافت را تضعیف کنند؛ در نهایت این اتفاق، ترمیم مناسب برش‌ها یا خطوط اصلی دشوارتر می‌شود. همچنین استعمال دخانیات می‌تواند توانایی بدن برای بهبودی را مختل کند و احتمال عوارض از جمله نشت را افزایش دهد.

درمان نشتی بعد از اسلیو معده

نشت اسلیو معده معمولاً با مداخلات جراحی قابل اصلاح است؛ با این حال، بسته به شدت وضعیت نشت، می‌توان از گزینه‌های درمانی مختلفی استفاده کرد. برای درمان نشت اسلیو معده می‌توان از یک یا چند روش زیر استفاده کرد:

• منگنه مجدد: در صورتی که نشتی جزئی باشد، منگنه مجدد معده ممکن است کافی باشد.
  • جراحی مجدد اسلیو معده: در صورت نشت شدیدتر، جراحی اسلیو باید مجدداً تکرار شود.
  • درمان دارویی: بعد از نشت معده، می‌توان از انواع درمان دارویی برای جلوگیری از عارضه استفاده کرد.

روش درمان نشت اسلیو معده ممکن است بسته به وضعیت سلامتی فرد و شدت نشت متفاوت باشد؛ اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم نشت آستین معده شدید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. نشت آستین معده یک مشکل جدی برای سلامتی است و نیاز به درمان سریع دارد.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز نشتی بعد از عمل اسلیو معده

آیا راهی برای جلوگیری از نشت بعد از جراحی اسلیو معده وجود دارد؟ در ادامه به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از نشت و عوارض بعدی آن اشاره می‌شود:

• بیماران باید در طی چند هفته اول بعد از جراحی، برای بهبودی بیشتر، استراحت کافی داشته باشند؛ از برداشتن اجسام سنگین خودداری کرده و بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیز می‌تواند خطرناک باشد.
  • تمامی دستورالعمل‌های بعد از عمل، باید به طور کامل رعایت شده و به هر توصیه‌ای توجه داشت.
  • بیماران باید به رژیم غذایی بعد از عمل خود متعهد باشند؛ مصرف مواد جامد قبل از توصیه پزشک می‌تواند عوارض جدی روی سیستم گوارش ایجاد کند.
  • در صورت بروز هرگونه علائم، فوراً باید پزشک در جریان وضعیت بیمار قرار گیرد؛ تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از هرگونه عوارض جدی بعدی جلوگیری کند.
  • معاینات منظم بعد از عمل باید در زمان مشخص انجام شود؛ بیماران نباید ویزیت‌های بعدی خود را نادیده گرفته یا فراموش کنند. نظارت مکرر پزشک روی وضعیت بیمار، می‌تواند او را از هرگونه خطر و عارضه‌ای دور کند.
  • بیماران باید از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) خودداری کنند؛ این داروها می‌توانند موجب ایجاد زخم و سایر عوارض بعد از جراحی اسلیو معده شوند. به طور کلی، خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو در این دوران می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • غربالگری‌های منظم می‌تواند منجر به شناسایی علائم مشکوک در بیمار شود؛ پس بیمار باید آزمایشات بعد از عمل خود را به طور کامل انجام دهد.

جمع‌بندی

در نهایت باید گفت، درک علائم و علت نشت بعد از جراحی اسلیو معده برای بیمارانی که متقاضی انجام این روش لاغری هستند یا دیگر بیمارانی که این روش جراحی را انجام داده‌اند، بسیار مهم است. به طور کلی، نشت معده، عارضه‌ای نسبتاً نادر است، اما اگر در زمان مناسب، درمان نشود، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. با اطلاع از عوارض احتمالی و توجه به علائم هشداردهنده بدن، افراد می‌توانند عوارض جراحی کاهش وزن را به حداکثر رسانده و از نتایج طولانی مدت بهتری برخوردار شوند.

internationalclinics

ixoralifeclinic